Beskrivning

Vid 1900-talets början hamnade många partiskomakare i ekonomisk kris. Som en följd av detta kom en sammanslagning att ske och det bildades verkstäder där flera skomakare samarbetade. Effektiviteten höjdes och priserna kunde sänkas. Nu började också maskiner, konstruerade i USA, att göra sitt intrång. Många nya skofabriker växte fram och många av dem fanns i Örebro. År 1913 fanns enligt officiell statistik 85 skofabriker i Sverige och av dem låg 24 stycken i Örebro och sysselsatte ca 2300 arbetare. Anledningen till att skoindustrin i Örebro blivit så stark berodde på att det fanns en utvecklad organisation för handeln, både vad det gällde de färdiga produkterna och råvarorna. Därutöver fanns den kunniga arbetskraften som kunde anställas som arbetsledare. Under 1920- och 30-talen växte skoindustrin i omfattning samtidigt som branschen fick stora problem med överdimensionering. Under 30-talets ekonomiska kris gick många skofabriker i konkurs och omkring 1938 hade branschen stabiliserat sig igen. Hälften av den svenska skoindustrin var nu belägen i Örebro län.

  • Skoarbetare. Örebro Hastighetsskosulning på Gamla gatan 6

Information om platsen

Örebro
Örebro kommun

Fler platser i närheten

Geocultural data Örebro

FD POST- OCH TELEGRAFHUSET I ÖREBRO (TELEVERKETS HUS)

Televerkets äldre huvudbyggnad i Örebro är uppförd 1913-1914 efter ritningar av Magnus Dahlander (1862-1951). Den tillbyggdes mot söder 1935-1936 efter […]

Geocultural data Örebro

Örebro (6)

Staty av Karl XIV Johan i Henry Allards park. Swedish National Heritage Board

Geocultural data Örebro

Örebro (7)

Rosta, Västra vintergatan. Återfotografering av bild nr DB0383. Dokumentation Swedish National Heritage Board

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kontributör

Örebrokompaniet

Vi har fått kommunens och näringslivets förtroende att leda och samordna marknadsföringen av platsvarumärket Örebro.

Lyssna mer!

Ladda ner appen, besök platsen och lyssna till hela berättelsen

Lämna en kommentar