Beskrivning

Behovet av mekaniska hjälpmedel för lastning och lossning i Örnsköldsviks hamn ökade efter andra världskriget och 1949 lämnade Hamnstyrelsen in en order på en ny hamnkran. Den grönmålade kranen, kran nr 1, levererades 1952. Kranen är av typen vipparmskran och dess portal (nedre delen) och de avancerade kranarmarna är byggda med svetsade fackverkskonstruktioner som bultats samman vid monteringen. Konstruktionen medger hantering av en maxlast av 6 ton vid styckegodsdrift och 5 ton vid gripskopedrift. KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen i Västernorrlands län, 2010-09-13, Dnr 432-7695-09.

Heritage Hunter

Första upptäckare
brittmarie berglund
Vandrare (661)
194
Nuvarande väktare
brittmarie berglund
Vandrare (661)
124
Ladda ner appen och erövra platsen
Ladda ner

Fler platser i närheten

Geocultural data Örnsköldsviks distrikt

ÖRNSKÖLDSVIKS KYRKA

Kyrkan byggdes 1908-10 efter ritningar av arkitekt Gustaf Améen. Enligt originalritningen var koret avslutat med en kupolkrönt absid och bakom […]

Geocultural data Örnsköldsviks distrikt

Fångstgrop (5)

1) Fångstgrop, oval, 3.5×3 m (ÖSÖ-VNV) och 0.5 m dj. Skåladbotten, 1 m diam. Kring kanten är en vall, 2-3 […]

Geostory Örnsköldsviks distrikt

Frans Kempe Mo and Domsjö

Det är inte många som haft så stor betydelse för Norrland i allmänhet och Örnsköldsvik i synnerhet som Frans Kempe. […]

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kontributör

Bebyggelseregistret

Lyssna mer!

Ladda ner appen, besök platsen och lyssna till hela berättelsen

Lämna en kommentar