Beskrivning
Förläggare Sven Eriksson, grundare av Sveriges första mekaniska bommulsväveri i Rydboholm, kom även att ta initiativ till Rydahls Manufaktur AB grundat 1853. Året därpå är fabriken igång. Runt den gamla och nya fabriken, som alltid utgjort samhällets kärna grupperar sig disponentbostaden, kraftverket och ekonomibyggnader för dragdjuren, vilka behövdes för transporter. Utmed huvudgatan, dvs gamla Rv 41 ligger ett flertal vitmålade arbetarlängor. Bebyggelsen kompletteras med samlingslokal, skola, affär och senare med en viss egnahems bebyggelse. När bruksgatan blivit fullbebyggd förskjöts nybebyggelsen mot söder och till andra sidan Viskan som gränsar till samhället. Disponentbostaden byggd i två våningar uppfördes samtidigt med fabriken. Till denna fanns tidigare två flygelbyggnader. Det nuvarande värdshusets klassicerande fasader är täckta av vitmålade locklistpaneler med snickerier i brunt. Taket täcks av betongpannor. Kraftverket stod färdigt 1916. Fabriken hade från starten haft ett engelsktillverkat vattenhjul, placerat i fabriken för att driva spinnmaskinerna. Detta ersattes så småningom av turbiner. Kraftverket som placerades vid ett nyanlagt vattenintag, har spritputsade fasader och stora fönsteröppningar samt ett flackt tak. Stilmässigt går stationen tillbaks till samtida amerikanska anläggningar och är utformad i tjugotalsklassicistisk stil. KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen i Älvsborgs län, 1991-04-22, Dnr 221-6- 90Förläggare Sven Eriksson, grundare av Sveriges första mekaniska bommulsväveri i Rydboholm, kom även att ta initiativ till Rydahls Manufaktur AB grundat 1853. Året därpå är fabriken igång. Runt den gamla och nya fabriken, som alltid utgjort samhällets kärna grupperar sig disponentbostaden, kraftverket och ekonomibyggnader för dragdjuren, vilka behövdes för transporter. Utmed huvudgatan, dvs gamla Rv 41 ligger ett flertal vitmålade arbetarlängor. Bebyggelsen kompletteras med samlingslokal, skola, affär och senare med en viss egnahems bebyggelse. När bruksgatan blivit fullbebyggd förskjöts nybebyggelsen mot söder och till andra sidan Viskan som gränsar till samhället. Disponentbostaden byggd i två våningar uppfördes samtidigt med fabriken. Till denna fanns tidigare två flygelbyggnader. Det nuvarande värdshusets klassicerande fasader är täckta av vitmålade locklistpaneler med snickerier i brunt. Taket täcks av betongpannor. Kraftverket stod färdigt 1916. Fabriken hade från starten haft ett engelsktillverkat vattenhjul, placerat i fabriken för att driva spinnmaskinerna. Detta ersattes så småningom av turbiner. Kraftverket som placerades vid ett nyanlagt vattenintag, har spritputsade fasader och stora fönsteröppningar samt ett flackt tak. Stilmässigt går stationen tillbaks till samtida amerikanska anläggningar och är utformad i tjugotalsklassicistisk stil. KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen i Älvsborgs län, 1991-04-22, Dnr 221-6- 90