Beskrivning

1884 byggdes järnvägssträckan från Uppsala via Länna vidare till Norrtälje. De styrande var inte så pigga på järnvägen då de såg Norrtälje som en hamnstad. Men borgmästare Behmer arbetade hårt för att järnvägen skulle sträcka sig till Norrtälje och förstod samspelet mellan hamnen och järnvägen. Den 18:e oktober 1884 ankom premiärtåget till Norrtälje station. På 1960-talet hade Norrtälje ett expresståg som gick ner till hamnen. Det var det enda namngivna tåget på Roslagsbanan.

Heritage Hunter

Första upptäckare
PeterC
Vandrare (260)
2
Nuvarande väktare
Ingen väktare
Ladda ner appen och erövra platsen
Ladda ner

Fler platser i närheten

Geocultural data Norrtälje

Gravfält (80)

Gravfält, 110×15-35 m (NNÖ-SSV) bestående av minst 13fornlämningar, varav 1 något osäker. Dessa utgöres av 5 högar, 3runda stensättningar och […]

Geocultural data Norrtälje

Fossil åker (22)

Fossil åker, ca 70×35 m (Ö-V), bestående av 1 åker och 4 röjningsrösen samt åkerhak och en eventuell terrasskant. I […]

Geocultural data Norrtälje

Metal lathe used to produce flywheels

This metal lathe is an old, but very reliable, piece of mechanical machinery. It is thought to have been installed […]

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kontributör

Michael Blum

Michael Blum var en känd guide, estradör och roslagsprofil som hade en stor kännedom om Roslagen och dess historia

Lyssna mer!

Ladda ner appen, besök platsen och lyssna till hela berättelsen

Lämna en kommentar